Monday, October 07, 2013

Chapter 283 - Kurus?

Perlu ke seksa-seksa badan sebab nak kurus? Terpaksa tahan makan, kena paksa badan bersenam. Depends pada pendapat masing-masing, tapi honestly aku berpendapat at some point kita kena maintain badan kita dalam keadaan yg sihat. BMI boleh jadi benchmark. Tak perlu lah nak kurus sampai keding, sekadar dalam radar BMI yang sihat. Calculate your BMI by using this formula: weight / (height * height)

Below 25 = Good
25 <--> 30 = Fat
Above 30 = Obese

Dalam kes aku, bila usia dah cecah 3 series, plus berat badan yang dah boleh guna metrik tan (bak kata Ammar), aku kena consider longevity jasad ni. Tak perlu nak cover-cover, aku dalam kategori Obese walaupun kacak. Tapi tujuan aku beriltizam menguruskan badan ni sebab nak cuba avoid ubat-ubatan bila usia mencecah 4 series keatas. Surprising aku sepatutnya kena commit ubat kolestrol dan blood pressure. Takkan nak tambah ubat diabetes?

Tapi sejujurnya, tak perlu nak tahan makan sangat dan xperlu la senam hari-hari bagai atlet padang. Yang penting adalah :

1- Will spirit. Sebagaimana will spirit yang bantu aku panjat gunung Kinabalu. Nak ikut tubuh dan bisik hati kecil, aku dah berhenti kat Laban Rata. Cliche, but the will pushed me up and up despite the tired legs and body. Bila datang bisikan syaiton untuk aku makan dan malas senam, kena gigih la lawan. Jangan buat bende half-hearted.

2- Letak target yang reasonable. Jangan ingat boleh nak kurus 15 kilo sebulan. Unless boleh commit jaga makan dengan senam kaw-kaw. Target aku just nk BMI normal saja. Alhamdulillah, aku target 10 kilo sebulan ni, dan dalam 3 minggu aku achieve almost 8 kilo reduction. Aku tak timbang pulak latest weight, tapi aku saspek dalam 9 kg reduction dalam 4 minggu. Nak tahu rahsia? PM saya. Hahahaha.

3- Jaga makan. Yes, ni penting jugak. Google calorie counting. Nak makan xde hal, tapi kena aware dengan apa yang anda makan. Varies on each person, but usually the body needs ranging 1000 --> 2000 calories. Secara simple otak aku ni fikir kalau aku boleh survive below 1000 calories per day, surely ada kesan yang effective. Jangan ingat roti yang anda makan pagi-pagi tu makanan diet. Actually sekeping roti Gardenia packaging merah tu contain 156 calories. Compare dengan Gardenia yang packaging kaler purple tu cuma ada 60 calories sekeping. Cuba-cuba la kawal nafsu. Bagi aku yang gemar makanan dan makan, hati kena kental la jugak. Tapi jujurnya, aku pun ada day off dalam menjaga makanan. Reward thyself.

4- Senam. Again, an useful tool to get your waist shrink. Tak perlu dasyat-dasyat, bagi aku kalau dalam maintain seperti yang disarankan KKM, 20 minit setiap sesi untuk 3 kali seminggu, kira dah cukup bagus.

Selamat menjaga badan.

No comments:

:: G Talk ::

:: ViD bOx ::


Wonderboy? - Nobody