Friday, October 26, 2007

Chapter 145 - Looking back

========== Edisi Insaf ===========

Assalamualaikum.... Dikesempatan ini, ingin saya menyusun 10 jari memohon ampun dan maaf sempena Syawal yg mulia. Jangan nk kata 15 Syawal x dikira sebagai raya. Kita masih beraya, namun raya ke-15 la...

Same as last Syawal, my family and I celebrating Hari Raya in KL. As years goes by, Raya becomes more empty. Dulu orang beraya sakan seminggu, pastu raya sampai raya ke-3. Harini, raya cuma terasa pada 1 Syawal je. Budak2 kampung sebelah yg datang mintak duit raya pon dah berkurang. Tahun ni ada 2 orang je yg aku sambut... tu pon budak2 rambut kaler2. xde da yg dtg pakai baju melayu bersongkok kemas. Zaman dah berubah oiii.. Kita pon x boleh nak menongkah arus yg deras ini. Malaysia hari ini bukanlah Malaysia 10 tahun yg dulu.

Alhamdulillah, aku dan mungkin kawan2 yg membaca ni boleh bersyukur kerana terselamat daripada modenisasi yg terlampau. Kita masih ada nilai2 Melayu Islam. Kita tidak menghasilkan karya2 3GP dari celah2 lorong, dirumah tumpangan ataupon dibelakang tempat duduk kereta walaupon kamera phone kita ni 2.0 MP. Tidak pula rambut kita berwarna-warni umpama mat salleh yg sememangnya itu kaler rambut mereka. Tidak pula kita terkocoh2 membawa beg plastik berisi janin atau bayi dan tinggalkan didepan Musollah, rumah anak yatim ataupon di depan rumah imam masjid. Tidak pula kita terbiasa dengan gam, ice, syabu, ganja dan dadah. Tidak pula kita derhaka dan mengherdik ibu dan bapa kita walaupon suara kita ini lantang dan boleh tarik kaw2 punya macam Awie dalam lagu "Di halaman asmara". Ingatla... bersyukor pada Tuhan. berterima kasih la pada ibu dan bapa yg mendidik; Cikgu yang mengajar; kawan yang menegur. Sesungguhnya kita ini insan yg lemah dan bodoh. Moga2 kita ini dilindungi oleh Yg Maha Esa dalam menempuh perjalanan hidup yg berliku, berlobang dan bersimpang siur ini. Amin.

:: G Talk ::

:: ViD bOx ::


Wonderboy? - Nobody