Saturday, June 04, 2005

Chapter 37 - My Cousins' Wedding

Selamat Pengantin Baru kepada sepupuku Ahmad b Abdul Razak dan Zanita bte Dato' Osman. Both are my cousin. I remember writing on the previous2 post that they met at my bro's wedding and fell in love since then. Satu sepupu belah mak dan lagi satu belah ayah aku. Very loving la... Kay, majlis akad nikah kat umah pengantin pompuan di Bangsar. Akad nikah dalam pkl 11 pagi seblom acara makan2(which the event that i'm looking forward to) dan sanding. Rombongan belah pompuan serba hijau muda. Tapi aku maintain cream sbb baju hijau muda aku dah kasi abang aku pakai. Ntah kenapa skrang nih, kalau rombongan kawin mesti ada warna tema. Nanti majlis kat Penang warna coklat lak. Aku cam biasa maintain cream lagi sebab xde baju kaler coklat. Kay, majlis akad nikah berlangsung dengan smooth'nye, kira sekali jalan je baca akad. Nak diceritakan masa akad tu, kadi ada mention garis panduan laki bini yang mana akan dibacakan sebagai pesanan kepada bakal suami isteri. Antara kandungan teks ucapan dia termaktub:

Utk laki
~Bagi makan yang secukupnya kepada bini. Tau selera bini. Jangan abaikan makan bini la kiranya
~Belikan pakaian kepada bini. Kalau mampu tiap2 hari (melawak lak kadi tu), kalau x setahun sekali.
~Jangan mencerca atau memaki hamun bini dengan bahasa2 kasar
~Jangan berlaku kasar dgn bini. Pukul2 manja bleh la...

Utk bini
~Menyambut laki ngan muka yang mesra
~Jgn keluar umah tanpa kebenaran laki
~Jgn melawan cakap laki pastu xleh cakap kasar2, jerit2...
~etc.

Time kadi tu baca, adala makcik2 kat blakang yang berseloroh, mencelah-celah setiap kali kadi tu baca satu point(kalah Tan Sri SM Salim berzapin), sahut menyahut sesama sendri sambil gelak sinis dan pandang laki masing2. Yang pakcik2 pon x kurangnya bila sampai kat bahagian pesanan utk bini. Seolah2 cam terkena kat batang hidung laki-bini masing2 plak bila kadi menyampaikan pesanannya...

At least, kat majlis nih aku belajar la serba skit pasal kawin2 nih. Hantaran, mas kawin, akad nikah. In fact kalau seblom ni ada majlis akad nikah aku dok luar ngan cousin2 aku, tapi arini aku lepak dalam sbb nak rasa feel org akad nikah.. ye la, utk persediaan masa hadapan katakan. Utk abang akunyer majlis arr, aku lambat lagi.... Aku budget masa akad tu kadi nak uji ilmu agama si pengantin laki, tapi xde lak. Tapi jgn salah sangka lak, bkn nak tgk cousin aku flop test tu, sbb cousin aku tu no hal la punya kalau kena tanya basic2 fardu ain. Cuma nak tau jenis2 soalan. Aku rasa depend kat mood kadi la. Mau dapat kadi yg sruh baca surah2 panjang cam Ar-Rahman ke, An-Nisa' ke, mau terkedu pengantin laki. Tapi besanya kadi x se'evil itu. Takat doa qunut, ayat kursi ke...bleh la, apatah lagi kalau tanya doa makan. Mmg success.....

Kayla, chow.

No comments:

:: G Talk ::

:: ViD bOx ::


Wonderboy? - Nobody