Tuesday, August 25, 2015

Chapter 292 - Believe

Kenapa lah Malaysia tak boleh nak buat filem macam ni? Honestly, aku tak tengok lagi filem ni (My Idiot Brother); filem garapan negara jiran kita, Indonesia. Past two decades, kita sangat fall behind dari segi kualiti penceritaan dan sinematografi. Aku pun tak sengaja bukak YouTube yang ada autoplay feature, tau-tau dia pasang lagu ni. Dari tajuk filem ni, first impression aku rasa filem ni sangat similar dengan filem Korea lakonan Cha Tae Hyun, "Miracle of Giving Fool" yang agak bittersweet ending. Lagu Afgan ni pulak similar dengan melodi filem-filem syahdu Korea. Cuba tonton di bawah (ihsan YouTube). 



Tak salah kita ceduk Korea, they have the quality. Ni asyik pusing cerita seram, cerita rempit, cerita gangster, lepas tu cerita rempit balik, kembali semula cerita seram, lepas tu improvise sikit jadi rempit seram. Lepas ni confirm ada filem gangster seram. Lama-lama naik suriram aku dibuatnya.

"Tapi filem kita tak boleh buat aksi cumbu dan romen-romen macam Hollywood ataupun Korea", kata seorang pervert.

Tak payah jauh sangat la brader, tengok je filem Indonesia. Mereka pun bukan ada cumbu/romen ni. Penataan bunyi, sinematografi, garapan; itu resepinya. Memang la mereka pun ada hit-and-miss, tapi kalau dari 10 filem yang keluar, 6-7 daripadanya kualiti dah kira cukup bagus dari kita yang 10 filem keluar tapi 2-3 je yang kualiti.

To be fair, kita pun produce filem-filem yang baik. Gila kau tak puji industri sini, mau kawan aku yg kerja FINAS tak mengaku kawan nanti. Latest aku tengok "Manisnya Cinta di Capadoccia". Itu ada kualiti yang aku bagi 4.5/5 bintang.

No comments:

:: G Talk ::

:: ViD bOx ::


Wonderboy? - Nobody