Thursday, February 11, 2010

Chapter 242 - Dang!!

Sedih dan hiba.. Setelah hampir 1 thn 1/2 berkhidmat, Omnia aku yg aku gahkan selalu telah break down. Apalah musibah yang melanda di kala aku tengah mengumpul dana untuk membina masjid ni.. Kalau ikutkan nafsu darah muda, dah tentu aku menyambar iPhone 3GS dan tido malam2 pukul 3 pagi dek bermain dan memuat turun aplikasi dari internet macam kawan aku, Jazimin. Tapi Jazimin dah xsyok main iPhone lagi dah, dan aku rasa dia pon dah campak jauh2 iPhone tu sebab dia dah ada Blackberry Bold yg terbaru... dan juga sebab dia kaya nk mampos, so suka hatila dia nk campak ke tidak iPhone tu.. Hasil nasihat kawan aku Fei yg skrg ni berkapel snyp2 dengan Ema, aku dah jumpa backdoor untuk atasi masalah 'Screen Alignment' Omnia aku.. mari kita backtrack kejadian hempasan-bawah Omnia aku..:


What d hell is wrong with my Omnia?
1. Touch screen sudah rosak. 3 suku screen dia dah paralyzed ala2 serangan angin ahmar utk alat2 komunikasi. Kejadian berlaku secara mengejut dan sememangnya aku terkejut tahap maki hamun xhingat..

2. Malangnya aku xturn on point mouse ("buat pe nk turn on? dah pakai touch screen, mana kelas pakai mouse..", lagak aku ketika touch screen aku masih sihat).

3. Lepas tu aku disable auto-rotation (sbb rotation tu buat pening kepala aku dan ianya x se'smooth iPhone).. Maka, mmg kaku seribu bahasa la Omnia aku bila screen dah jahanam..
4. Aku pon mengambil langkah bijak dengan backup semua file2 dalam Omnia aku menggunakan perisian yg dimuat turun dari Internet.

5. Dengan konfidennya aku buat sub-hard reset dengan menekan turn-on dan end-call button secara serentak selama 10 saat ketika henfon sedang mati. Kenapa aku panggil sub-hard reset? sebab kalau hard reset, semua memory akan format (Phone memory & embedded storage (8Gb) yang penuh dgn gambar2 dan semua .3gp senonoh aku).. kalau aku buat sub-hard reset, dia akan format Phone memory saje.. aku sangka aku bijak...

6. Selesai saje reset tu, Omnia aku kembali kepada factory default setting. tapi aku lupa yg every reset akan trigger Screen Alignment. sangkut aku kat situ sbb nk align mcm mana dah? Bagi kat Lee Soo-bin (Bos Samsung) ngan Bill Gates (Bos Mikrosof) pon blom tentu derang bole align. Ammar genius suggest aku pakai je Motorola V3X sebagai primary phone di kala siang. V3X tu aku gunakan utk secondary line aku sebagai medium untuk mengadu domba dengan kekasih tunang aku.. tutup la Omnia tu nk dekat seminggu..

7. Fei yg hangat bercinta dengan Ema memberi tips yg sangat berguna kepada aku dengan menyuruh aku create satu dummy file dalam memory card bernama "welcome.not". macam mana nk create? Senang je, bawak kluar memory kad, bubuh la kat laptop punya card reader. macam aku, aku slotkan dalam V3X, pastu cocok USB je..

8. Jeng jeng jeng.. dah xkluar lagi align screen yg sangat annoying tu.. upon formatting, it comes with default setting which is auto rotation. dengan auto rotation, aku bole la turn on'kan point mouse aku.. yeay!! Selesai masalah aku nk kluarkan RM400 utk baiki screen walaupon masih xboleh nk ditouch2.. tapi..

9. Apalah gunanya buat itu dan ini kalau file backup anda itu tadi xdisimpan dalam PC.. simpan dalam memory kad je.. Windows Mobile comes with setting untuk encryption (actually bole disable), dan setiap kali reset, encryption key dia akan berubah.. maka semua file2, lagu2, gambar2 dan .3gp aku corrupted dan tidak boleh dipakai.. sekadar menyemak je dibiarkan dalam memory card.. ARGHHH...HAMPEHHHH....

Simpati x? kalau anda simpati, silalah bank-in kan sekurang2nya RM 10 kedalam bank account aku agar dapat aku menyimpan untuk membeli iPhone. kenapa iPhone? sekurang2nya iPhone xde screen alignment. hahahahampeh punya windows mobile!

1 comment:

Feisal AJ said...

tukar multitouch tu RM400 ka?
ebay takde ke bro?

i'm thinking of changing the screen as well, dah tak sebagus dulu..

:: G Talk ::

:: ViD bOx ::


Wonderboy? - Nobody